45.2 میلیون گردشگر و 42 میلیارد دلار درآمد ارزی برای ترکیه طی 9 ماه

 

تعداد گردشگران خارجی که از ترکیه بازدید کردند تا پایان سپتامبر سال جاری به 45.2 میلیون نفر رسید.

مهمت نوری ارسوی وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه در یک کنفرانس مطبوعاتی با اعلام این خبر افزود: بر اساس داده های 9 ماهه اول امسال تعداد گردشگران خارجی که از ترکیه بازدید کردند یعنی تا پایان سپتامبر سال جاری به 45.2 میلیون نفر رسید این در حالی است کل گردشگرانی که در سال گذشته به ترکیه سفر کردند، 40.2 میلیون نفر بوده است.

ارسوی با اشاره به اینکه ترکیه هر سال نسبت به سالهای گذشته رشد منظمی در گردشگری داشته است، گفت: اولویت ما تعداد بازدیدکنندگان نیست، بلکه هدف ما رشد سرانه اقامت شبانه و افزایش درآمد کل است.

وی همچنین با توجه به میانگین مدت اقامت در گردشگری، گفت: در طول دوران همه گیری کرونا با افت سرانه اقامت مواجه شدیم که البته دلیل اصلی این امر بحران اقتصادی است و گردشگران در نتیجه تورم بالا که کل جهان را تحت تاثیر قرار داده دوره تعطیلات خود را کوتاه می کنند.

وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه با بیان اکنون تنوع محصول در گردشگری افزایش یافته و از این حیث میانگین اقامت گردشگران افزایش یافته است، گفت: برای ما آنچه مهمتر از هزینه سرانه است، سرانه اقامت شبانه است. میانگین این رقم در پایان سال 2017، 65 دلار بود؛ اما با سیاست هایی که در پایان سال 2022 اجرا کردیم به 89 رسانیدم. در سه ماهه اول امسال به 85 دلار رسید و در سه ماهه دوم 112 دلار، در سه ماهه سوم 103 دلار و در سه ماهه آخر حدود 96 دلار تخمین زده می شود. بنابراین انتظار ما این است که میانگین سال 2023 را با 100 دلار ببندیم.  

ارسوی با بیان اینکه در آمد حاصل از گردشگری ترکیه در 9 ماهه نخست سال 2023 به 42 میلیارد دلار رسید، افزود: هدف برنامه میان مدت امسال 55.6 میلیارد دلار است.

وی افزود: علیرغم کاستی های زیادی که در سال 2023 هم در منطقه و هم در کشور تجربه کردیم، طبق هدف میان مدتی که تعیین کرده‌ایم پیش می‌رویم. در سال 2018 تحول در گردشگری را آغاز کردیم و بنا را بر ارتقای کیفیت گذاشتیم. اکنون می بینیم که استراتژی ها و عملکردهای ما در این زمینه چقدر موفق بوده است. ما در کشورمان بحران های متوالی زیادی را تجربه کرده ایم، اما ترکیه مطابق با استراتژی خود در سال 2018 به اهداف خود دست یافته و درآمد سرانه شبانه از 65 دلار به 100 دلار افزایش یافته است.

وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه با بیان اینکه دبیرستان های حرفه ای گردشگری در چارچوب پروتکل امضا شده با وزارت آموزش و پرورش به سطح دبیرستان فنی ارتقا یافته اند، گفت: امروزه دبیرستان ‌های فنی حرفه‌ ای گردشگری آموزش زبان‌ محور ارائه می ‌دهند و دانش ‌آموزان دوره‌ های کار آموزی خود را از اول آوریل پایان اکتبر در هتلها در چارچوب پروتکل با معلمان خود انجام می ‌دهند، به عبارت دیگر، آموزشهای عملی مناسبی می ‌بینند و با یادگیری 3 زبان فارغ التحصیل می شوند. این دانش آموزان در طول دوره کار آموزی، درآمدی بالاتر از حقوق معمولی کار آموزی دارند. این سیستم بسیار خوب کار می کند. زمانی که ما این برنامه را شروع کردیم، 76 دبیرستان حرفه ای گردشگری وجود داشت که همه آنها به دبیرستان های فنی حرفه ای تبدیل شدند. 76 دبیرستان کافی نبود، برخی از دبیرستان های فنی حرفه ای نیز بنا به درخواست خودشان تبدیل به دبیرستان فنی گردشگری شدند، اکنون حداقل 200 هنرستان به عنوان هنرستان فنی حرفه ای گردشگری فعالیت می کنند.

تاریخ:1402/08/22

منبع: پایگاه اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه

https://basin.ktb.gov.tr/TR-355558/turkiye-9-ayda-452-milyon-ziyaretci-ve-42-milyar-dolar-gelire-ulasti.html

 

کد خبر 17389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =